piątek, 22 marca 2013

Kuchnia polska - zupa krem z pora


Dziś po raz kolejny potrawa z kanonu kuchni polskiej, a by być bardziej precyzyjną - kuchni wielkopolskiej.
Nie pierwszy raz prezentuję danie z wykorzystaniem pora, jednak pierwszy raz będzie on odgrywał rolę pierwszoplanową.
Por nie dość, że w roli głównej, to jeszcze podany w formie zupy - kremu. Danie absolutnie bezmięsne, aczkolwiek bardzo sycące.

Postanowiłam przygotować tę zupę po obejrzeniu programu Okrasa łamie przepisy, w którym Pan Karol Okrasa przyrządzał dania rodem z Wielkopolski. Dziwnym zbiegiem okoliczności odcinek ten nagrywany był w mieście, w którym obecnie mieszkam - Środzie Wielkopolskiej.


Składniki: 
porcja dla 2 osób
czas przygotowania: ok. 45 min
stopień trudności: łatwy, średni, trudny
ilość zużytych naczyń: 2
współczynnik bałaganu: mały, średni, duży
  • 3 obrane ziemniaki
  • ½ obranego selera korzeniowego
  • 2 ząbki czosnku
  • 50 g masła
  • ½ łyżki ziaren kolendry
  • szczypta chilli w proszku
  • 1 por
  • 3 – 4 łyżki słodkiej śmietanki
  • 100 g wędzonego twarogu
  • sól, pieprz, olej

Przygotowanie:
  1. Obrane ziemniaki i selera kroimy w kostkę. Czosnek rozgniatamy lub przeciskamy przez praskę. W garnku rozgrzewamy olej, dokładamy masło, a kiedy masło się rozpuści dorzucamy pokrojone warzywa i podsmażamy je mieszając.
  2. Kiedy ziemniaki i seler się zeszklą, dorzucamy pokrojonego drobno pora. Smażymy przez chwilę a następnie doprawiamy roztartymi w moździerzu ziarnami kolendry i ostrą papryczką chilli. Całość zalewamy wodą, tak by przykryła ona warzywa. Gotujemy przez 15 minut, do czasu aż warzywa będą miękkie.
  3. Miksujemy całość na gładką, jednolitą masę, dodajemy słodką śmietankę, sól i pieprz do smaku. Wylewamy zupę na talerze i dodajemy wędzony twaróg.


Prezentowane przeze mnie dzisiaj danie ma same zalety. Po pierwsze zupa z pora jest bardzo prosta i szybka w przygotowaniu. Po drugie jest bardzo sycąca. Po trzecie - zdrowa i po wtóre - tania, bowiem do przygotowania wykorzystujemy nasze lokalne, świeże produkty. Dodatkową zaletą przepisu jest to, że porcja jest dokładnie wymierzona dla 2 osób, dzięki czemu odchodzi problem jedzenia tego samego dania któryś dzień z rzędu.
Mam nadzieję, że przedstawiona przeze mnie lista achów i ochów zachęci Was do wypróbowania tej zupy. Ja jestem nią zachwycona:)


Smacznego!

13 komentarzy:

  1. Ja także się zachwycam, to jedna z naszych ulubionych domowych zup, choć przyznaję, że moja wersja uboższa jest w przyprawy. Bardzo fajny dodatek sera. Rarytas, że hej!!

    OdpowiedzUsuń
  2. Muszę przyznać, że wędzony ser faktycznie stanowi rewelacyjne uzupełnienie tej zupy. Dzięki Ci, Panie Karolu!:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Podoba mi sie wskaznik stopnia balaganu pod przepisem - zacny pomysl!
    A zupa wyglada apetycznie. Gesta, kremowa, taka, ze az lyzka stoi. Takie lubie najbardziej.

    OdpowiedzUsuń
  4. O tak! Póki śnieg za oknem, skądś trzeba czerpać energię do odśnieżania - ta zupa doda sił na długi czas. Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  5. jaka fajna gęsta .... wpadłabym na taką zupkę tym bardziej, że ze Śremu mam niedaleko :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Następnym razem zapewne zrobię większą ilość - dam wtedy znać:)

      Usuń
  6. fajny pomysł z tym twarogiem! bardzo kuszący:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też tak uważam - ach ci szefowie kuchni, to jednak mają nie tyle głowy co smaki na karku:)

      Usuń
  7. Już różnych zup/kremów próbowałam, ale widzę, że jeden mi umknął :D Twoja lista achów i ochów jak najbardziej mnie przekonała. Spróbuje na sto procent przy najbliższej okazji!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak to się mówi? - yeah! mission completed:) Życzę smacznego

      Usuń
  8. Uwielbiam zupy-krem, ale z porów jeszcze nie jadłam. Dopisuję ją do listy dań do wykonania!:)

    Ściskam cieplutko!

    OdpowiedzUsuń
  9. Dziwny przepis....hmmm.....w zupie krem z pora w składnikach nie ma pora tylko seler...to z czego właściwie jest ten krem?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hmmm... gdyby czytać dokładnie, to i por się wśród składników znajdzie :)

      Usuń

Nie zastanawiaj się - pisz. Czekam na Twój komentarz. Jeśli komentujesz anonimowo podpisz się proszę imieniem lub nickiem.
Dziękuję za Twój komentarz i odwiedziny na moim blogu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...