niedziela, 20 maja 2012

lasagne wegetariańska

Makarony to moja słabość. Staram się ograniczać częstotliwość ich spożywania, by uniknąć tzw. "zmęczenia materiału", ale coś nie bardzo mi to wychodzi:)
Podobnie ma się sprawa w kwestii szpinaku.... w tym tygodniu to moje trzecie danie ze szpinakiem w roli głównej.... 
Gdyby tylko ktoś kilka lat temu powiedział mi, że będę lubić szpinak.... ba! i nawet go przyrządzać.... powiedziałabym, że ma "nierówno pod sufitem". 
To nie jedyna kwestia, w której życie mnie zaskoczyło:)


Składniki:
porcja dla 2 osób 
moja forma ma wymiary 10 cm x 20 cm

  • makaron lasagne (ja na moją formę użyłam 6 płatów - na 3 warstwy)
  • 1 łyżka oliwy
  • 200-250 g śmietany 12% (jak śmietana tzn. że kwaśna) Śmietana to taka moja modyfikacja. Lasagne robię już od jakiegoś czasu i muszę się przyznać, że wersja z tradycyjnym sosem beszamelowym nie trafia w mój "smak". Zamieniłam go na coś bardziej wyrazistego - śmietanę.
  • 50-70 g sera żółtego

farsz 1 - szpinakowy

  • 500 g szpinaku (ja użyłam mrożonego)
  • 5 ząbków czosnku
  • 1 łyżka masła
  • sól
  • pieprz
  • ok. 1 łyżeczka cukru
  • szczypta gałki muszkatołowej
  • 1 garść startego parmezanu 

farsz 2 - pieczarkowy
  • 500 g pieczarek
  • 1/2 czerwonej cebuli
  • 125 ml czerwonego wina
  • sól
  • pieprz
  • 1,5 łyżki oliwy


Przygotowanie:

farsz 1 - szpinakowy
  1. Włóż do garnka zamrożony szpinak. Posyp delikatnie solą. Podgrzej na "średnim ogniu" od czasu do czasu mieszając, aż się rozmrozi.
  2. Na patelni ("na małym ogniu") rozpuść masło i podsmaż wyciśnięte ząbki czosnku. Dodaj do szpinaku.
  3. Dopraw cukrem, solą, pieprzem i gałką muszkatołową.
  4. Gotuj bez przykrycia, do czasu aż wyparuje płyn i masa szpinakowa będzie "sucha". Jest to ważne, ponieważ zbyt wodnity farsz spowoduje wyciek płynów podczas pieczenia w piekarniku.
  5. Zdejmij z gazu. Na koniec dodaj parmezan.Wymieszaj. Ser sam się rozpuści pod wpływem ciepła masy.
farsz 2 - pieczarkowy
  1. Umyj i pokrój pieczarki na tzw. szóstki (wzdłuż na pół i później na trzy części).
  2. Poszatkuj cebulę w drobną kostkę.
  3. Na patelni rozgrzej oliwę. Podsmaż na niej cebulę.
  4. Dodaj pieczarki. Dodaj sól i pieprz. Obsmaż delikatnie ok. 1 min.
  5. Dodaj wino. Duś bez przykrycia, aż całe wino wyparuje. Tutaj również ważne jest by masa pieczarkowa była "sucha".
lasagne
  1. Do osolonego wrzątku dodaj olej i włóż płaty makaronu. Podgotuj ok. 4 - 5 min. w międzyczasie mieszając, tak by płaty się nie pozlepiały.
  2. Nagrzej piekarnik do 180 stopni.
  3. Posmaruj formę oliwą (ja to robię przy użyciu pędzelka).
  4. Wyłóż formę pierwszą warstwą makaronu (2 płaty). Dotnij je odpowiednio, tak by przykrywały całą dolną część formy.
  5. Posmaruj cienką warstwą śmietany. 
  6. Wyłóż farsz szpinakowy i rozsmaruj go równomiernie.
  7. Nałóż drugą warstwę makaronu. Ponownie posmaruj warstwą śmietany.
  8. Nałóż farsz pieczarkowy.
  9. Połóż trzecią warstwę makaronu. Posmaruj ją ostatnią warstwą śmietany. Posyp startym serem.
  10. Wstaw do piekarnika na ok. 15 min.
  11. Ready!

2 komentarze:

  1. Wypróbowałam ze szpinakiem i wyszło pysznie...co prawda nie powstrzymałam się od dodania do farszu moich ukochanych kaparów:)!

    OdpowiedzUsuń
  2. Cieszę się, że Ci smakowało! Ja również wyznaję zasadę, że nie trzeba trzymać się kurczowo wszystkich składników. Przyjemnie jest modyfikowć potrawy, na swój sposób.

    OdpowiedzUsuń

Nie zastanawiaj się - pisz. Czekam na Twój komentarz. Jeśli komentujesz anonimowo podpisz się proszę imieniem lub nickiem.
Dziękuję za Twój komentarz i odwiedziny na moim blogu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...